banner

Saturday 9 May 2020

author photo




Pergi bercuti merupakan impian bagi setiap daripada kita. Pada waktu inilah anda dapat merehatkan badan setelah penat bekerja mencari rezeki. Sudah pastinya anda akan menggunakan waktu ini dengan sebaiknya. Bercuti tidak bermaksud anda perlu pergi ke tempat mahal-mahal dan sampai ke luar negara. Anda juga boleh memilih untuk bercuti di dalam negara. Namun, dalam anda sedang seronok untuk pergi bercuti, anda perlulah membuat persediaan terlebih dahulu.

Dengan Persediaan Awal Ia Dapat Mengelakkan Dari Anda Menghadapi Masalah Sewaktu Hendak Bercuti Nanti

Justeru itu, sebelum hendak pergi bercuti anda perlulah memastikan segala persediaan dibuat terlebih dahulu. Ia supaya percutian anda nanti tidak menghadapi sebarang masalah. Anda beberapa tips yang sangat berguna buat anda untuk pergi bercuti. Antaranya ialah:
Tips #1-Pilih Lokasi Percutian Yang Sesuai
Jika anda sudah mula merancang untuk pergi bercuti perkara pertama yang perlu anda fikirkan ialah lokasi percutian. Dalam memilih lokasi percutian, anda perlulah memilih lokasi yang selamat dan dekat dengan kemudahan. Ia penting untuk keselamatan anda. Jusetru itu, anda perlulah memilih lokasi percutian yang sangat ideal untuk anda pergi bercuti.
Apa yang paling penting carilah tempat percutian yang boleh anda merehatkan bdan dan fikiran anda serta jauh dari kesibukkan bandar. Barulah anda dapat bercuti dengan tenang. Betul tak?
Tips #2-Buat Tempahan Dengan Lebih Awal
Selepas sudah tahu lokasi untuk anda pergi bercuti, perkara seterusnya yang perlu anda lakukan ialah dengan mula membuat tempahan tempat penginapan atau pengangkutan. Ia sangat penting untuk anda membuat tempahan dengan lebih awal. Ini kerana, jika anda membuat tempahan last minit mungkin sukar untuk anda mendapatkan tempat penginapan yang terbaik.
Pada waktu puncak biasanya caj penginapan akan menjadi mahal dan permintaan penginapan juga sangat tinggi. Jadi, jika anda terpaksa memilih untuk bercuti pada waktu puncak buatlah tempahan dengan lebih awal supaya memudahkan anda nanti.

Tips #3-Pengankutan
Dalam Sibuk membuat persediaan lain, anda juga perlu memikirkan pengangkutan apa yang anda hendak gunakan sewaktu pergi bercuti nanti. Jika, anda memilih untuk pergi dengan menggunakan kenderaan sendiri, anda perlulah menghantar kenderaan untuk di servis terlebih dahulu. Ia supaya mengelakkan dari berlaku sebarang kerosakkan sewaktu dalam perjalanan nanti.
Jika anda memilih untuk sewa kenderaan, buatlah tempahan dengan lebih awal. Jangan buat tempahan last minute pula. Nanti kalau takde kenderaan macam mana anda hendak bercuti??
Tips #4-Bawa Pakaian Yang Perlu Sahaja
Sewaktu anda hendak pergi bercuti, janganlah bawa pakaian yang terlalu banyak. Nanti menyukarkan anda untuk mengusung bag pakaian anda ke hulu ke hilir. Sudah tentu mengganggu percutian anda nanti. Jadi, bawalah pakaian yang perlu sahaja dan bawa pakaian dalam jumlah yang sederhana. Nanti mudahlah untuk anda membawa bag pakaian dan anda juga dapat pergi bercuti dengan tenang.
Tips #5-Bawa Ubat Ubatan
Ini antara benda yang wajib anda bawa sewaktu hendak pergi bercuti. Ia snagat berguna sekiranya berlaku kecemasan. Tapi bukan semua ubat yang anda perlu bawa. Sebaliknya, bawalah ubat yang penting dan yang anda gunakan sahaja. Dibuatnya tiba-tiba anda jatuh sakit dan anda pula lupa bawa ubat, mesti kelam kabut anda nanti.
 Kesimpulanya, seblum pergi bercuti pastikan anda telah melakukan segala persediaan dengan lebih awal. Jangan buat persediaan last minute pula. Nanti, bukan sahaja menjadi kelam kabut. Malah, anda nak bercuti pun tak tenang sebab ada barang yang tertinggal. Jadi buat persediaan awal-awal ok.

your advertise here

This post have 0 komentar


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post